הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 10/2025

נוהל גילוי מרצון 2025- הנחיות לפעולה

תוכן עניינים

1. מבוא

על רקע הגברת המאבק בהון השחור , רשות המיסים מעוניינת לעודד נישומים תושבי ישראל ותושבי חוץ, עוסקים, יחידים, בעלי תפקידים בתאגידים ומייצגים, שביצעו עבירות על חוקי המסים, לתקן את דיווחיהם ולדווח נתוני אמת. לשם כך, בתאום עם פרקליטות המדינה, הרשות נכונה שלא לנקוט הליכים פליליים נגד אלה אשר יבצעו גילוי מרצון, והכל בכפוף לתנאים המפורטים ב"נוהל גילוי מרצון- הוראת שעה" בייחס לעבירות לגביהן בוצע הליך הגילוי .

ביום שני, ה- 25.8.2025 פרסמה רשות המיסים "נוהל גילוי מרצון – הוראת שעה" חדש, (להלן: "הנוהל"). 

מטרתו של הנוהל היא לעודד תושבי ישראל ותושבי חוץ שעברו על החוק ולא דיווחו כנדרש על כלל הכנסותיהם ו/ או הונם, לבצע הליך של "גילוי מרצון", לשלם את המסים המתחייבים כדין , ובכך להימנע מחשיפה להליכים פליליים.

הנוהל חל ביחס לעבירות המס המפורטות בנספח א' לנוהל , ומתייחס לכל ל מערכי המס.

במסגרת הנוהל ניתן להגיש בקשות מזוהות בלבד , בכפוף לתנאים המנויים בנוהל.

אופן הטיפול בבקשות במערך מס הכנסה יהיה על פי אחד משני המסלולים הבאים :

1. הסכם שומה מול משרד השומה הרלוונטי (להלן: "מסלול רגיל").

2. הגשת דוחות מתקנים/ הגשת דוחות לראשונה במקרה בו למבקש לא קיים תיק במס הכנסה, אשר יכללו את ההכנסה נשוא הגילוי מרצון (להלן: "מסלול ירוק").

יוטעם, כי המסלול הירוק נועד לזרז את הטיפול בבקשות שהיקף ההון הגלום בהן נמוך יחסית במטרה להקל על העומס המוטל על פקידי השומה בטיפול בבקשות לגילוי מרצון , וכן לתת ודאות למבקש בזמן יחסית קצר.

הקריטריונים לטיפול במסלול הירוק הם כל אחד מהמפורט להלן :

א. מקור כלל הנכסים וההכנסות בגילוי הוא בנכסים פיננסים המוחזקים במוסד פיננסי מחוץ לישראל שהיתרה שלהם ליום 31/12/2014 נמוכה מ – 4,000,000 ₪, וכן לא היו הפקדות/ העברות כספים חדשים לחשבון הפיננסי בתקופת הגילוי .

ב. מקור ההכנסות שבגילוי הוא בהכנסות שכ"ד למגורים בישראל ו/או בחו"ל בסכום שאינו עולה על 250,000 ₪ לשנה.

ג. מקור ההכנסות שבגילוי הוא בנכסים דיגיטליים בסכום שאינו עולה על סך של 500,000 ₪ לכל תקופת הגילוי, וכן שווים ההוגן של כלל הנכסים הדיגיטליים ליום 31/12/2024 אינו עולה על סך של 1,500,000 ₪.

ד. שילוב של הנכסים וההכנסות בסעיפים א' ו – ג' לעיל.

יובהר, כי ביחס לבקשות שעניינן גילוי הכנסות שכ"ד בישראל במסלול מס של 10% לפי סעיף 122 לפקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה") והמבקש אינו חייב בהגשת דוח שנתי ע"פ סעיף 131 לפקודה, לא נדרש להגיש דוחות כל עוד סכום ההכנסה השנתית אינה עולה על הסכום הקבוע בתוספת ב' לתקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין -וחשבון), התשמ"ח- 1988. במצב זה, בהתאם לאמור בסעיפים 3 ו – 4 המפורטים להלן, על המבקש להגיש בקשה לפתיחת תיק לצורך דיווח ו תשלום מס על הכנסה מהשכרת דירות למגורים באמצעות מערכת מקוונת (סוג תיק 95), ולשלם את המס המתחייב בתוספת ריבית והצמדה כדין.

להלן קישורים למערכת המקוונת לפתיחת תיק :

מייצגים- (מ"שע מערכת)- https://shaam.taxes.gov.il/sr-request-open-employee-file 

(אינטרנט) ואזרחים מקושרים לא מייצגים- https://secapp.taxes.gov.il/mm-Hosafat-Yeshut 

יישום ותפעול הנוהל יחול מיום פרסום הנוהל ועד ליום 31.8.2026.

כל הבקשות לגילוי מרצון יוגשו לסמנכ"לית בכירה לחקירות ומודיעין של רשות המיסים (להלן: "הגורם המוסמך") אשר תהווה הגורם המוסמך לאישור הבקשות .

במסגרת הוראת ביצוע זו יובהרו דרכי הטיפול בבקשות בשני המסלולים האפשריים, ותהליכי העבודה הנלווים לטיפול בבקשות במשרדי השומה.

2. הוראות כלליות

2.1. במטרה ליצור התמחות מקצועית ואחידות בטיפול בבקשות לגילוי מרצון, יש לצמצם ככל שניתן את מספר המפקחים שיעסקו בנושא. לפיכך, מוצע למנות בכל משרד שומה מפקח אחד לפחות שתפקיד ויהיה לטפל בכל הבקשות לגילוי מרצון שיתקבלו במשרד. פקיד השומה יקבע את מספר המפקחים שיטפלו בבקשות בהתאם למספר הפניות שיתקבלו ולזמן הנדרש לטיפול בהן. במקביל, מחלקת גילוי הון לא מדווח בחטיבה המקצועית תסייע למפקחים בסוגיות המקצועיות שיעלו במסגרת ההליך.

2.2. שומות והסכמים בתיקים במסלול הרגיל , יאושרו רק על ידי פקיד השומה או סגנו, בחתימתם על גבי התרשומת ו/או ההסכם במקומות המתאימים. בקשות מסוימות כמפורט בסעיף 4.5 להלן, יטופלו בהתייעצות עם מחלקת גילוי הון לא מדווח טרם חתימה על הסכם שומה/ קביעת שומה לפי מיטב השפיטה.

2.3. תשלום המס ביחס להכנסות שמקורן במטבעות וירטואליים יכול שיעשה בהתאם ל "נוהל הוראת שעה לקבלת כספי מיסים בשל רווח ממימוש אמצעי תשלום מבוזר" שפורסם ביום 31.12.2023 והוראת הביצוע לנוהל 06/2024 שתוקפו הוארך עד ליום 31.12.2025 נכון למועד פרסום הוראה זו.

2.4. הנוהל חל גם על הכנסות מכוח סעיף 3(ט1) לפקודה אשר לא דווחו בדוחותיו של בעל המניות המהותי ובלבד שהמבקש עומד בתנאי הנוהל. מועד החיוב במס יקבע בהתאם להגדרת "מועד החיוב" הקבועה בסעיף 3(ט1)(1) לפקודה. החל ממועד החיוב, קרן המס תישא ריבית והפרשי הצמדה כהגדרתם בסעיף 159א(א) לפקודה.

2.5. היה ובעת השלמת ההליך, יהיה צורך בתיקון דוחות נוספים, דוגמת הצהרת הון, אזי יוגשו דוחות מתוקנים למועדים הרלוונטיים.

2.6. לא אושרה הבקשה על ידי הגורם המוסמך, לא תעשה רשות המיסים שימוש במידע שבבקשה, והכל בכפוף לסעיף 27 לנוהל.

2.7. ניהול הבקשות להליך הגילוי מרצון יתבצע באמצעות המערכת הממוחשבת באינטראמס בלשונית מודיעין, חקירות ואכיפה "גילוי מרצון – מערכת חדשה" (להלן: "המערכת הממוחשבת"). קיים גם קישור בפורטל שומה ופורטל חקירות.

2.8. על מגיש הבקשה לצרף את הנספחים הרלוונטיים לבקשה ואת כלל המידע והאסמכתאות המבוקשות, דגש על מקור קרן הכספים ומועד הפקתם , על מנת שיתאפשר לגורם האזרחי לקבוע את חבות המס בהתאם.

2.9. ריבית והפרשי הצמדה כמשמעותם בסעיף 159א(א) לפקודה יתווספו לקרן המס במסגרת הגילוי מרצון בהתאם לחוק. יובהר, כי הנוהל אינו כולל כל הקלה בעניין זה ביחס לדין הקיים.

2.10. מקום בו רואים במבקש כמי שתיקן דו"ח במסגרת הנוהל, ככל שהתיקון מהותי ,ייקבע מועד הגשת הדו"ח למועד הגשת הבקשה לגילוי מרצון , ויוטל עיצום כספי/קנס בגין האיחור בהגשת הדו"ח.

מקום בו לא רואים במבקש כמי שתיקן את הדו"ח, אלא נכרת עמו הסכם שומה, הרי ש ייתכן שיוטל על המבקש קנס גירעון בכפוף להוראות סעיף 191 לפקודה. יחד עם זאת, קיימת לפקיד השומה סמכות להקל או לוותר על הקנסות או העיצומים האמורים בהתאם לשיקולים שיפורטו להלן, כל מקרה יידון לגופו , ותתקבל לגביו החלטה מנומקת.

להלן פירוט השיקולים המנחים לצורך סיוע לפקיד השומה בבואו לדון באפשרות של הקלה/ויתור על הטלת קנס/עיצום כספי בגין אי הגשת דו"ח שנתי במועד:

2.10.1. היקף ההכנסה החייבת במסגרת הבקשה לגילוי מרצון אינו מהותי ביחס להון וההכנסות המוצהרות של הנישום.

2.10.2. היחס שבין חבות המס הכוללת בגין הגילוי מרצון לבין החוב כשהוא כולל קנסות ועיצומים.

2.10.3. מידת מעורבותו ויוזמתו של הנישום באי הדיווח על ההון וההכנסות נמוכה.

2.10.4. מידת צייתנותו של הנישום לחוקי המס (הגשת דו"חות, דיווחים שונים וכו') מלבד המחדל בגינו מוגש הגילוי מרצון. כמו כן, ככל שמדובר בנישום השולט בחברות, תיבחן גם מידת הצייתנות של החברות שבשליטתו, ככל שהדבר בתחום אחריותו.

2.10.5. מצבו האישי והבריאותי של הנישום: גיל מבוגר, מחלה קשה או נכות (בפרט היותו של המבקש נכה צה"ל), אסון אישי וכיו"ב.

2.10.6. רשימה זו אינה רשימה סגורה, במקרים חריגים ניתן יהיה לשקול שיקולים נוספים דומים לבקשת הנישום.

2.11. בכל מקרה של מחלוקת ביחס לפרטי ההסכם ניתן לפנות לבירור המחלוקת ולהיוועצות עם מחלקת גילוי הון לא מדווח בחטיבה המקצועית – בין אם לבקשת הנישום ובין אם לבקשת פקיד השומה. 

3. אופן הגשת הבקשה

המבקש יגיש את הבקשה בצירוף נספח ב' לנוהל, בצירוף כלל המסמכים הנדרשים לגורם המוסמך בלבד, לרבות ייפוי כוח ככל שהמבקש מיוצג, והכל כמפורט בנוהל . הבקשות לגילוי מרצון תוגשנה לגורם המוסמך אך ורק באמצעות טופס מקוון. ניתן להגיש בקשה לגילוי מרצון על ידי הנישום או על ידי המייצג. הטופס מונגש באזור האישי שבאתר רשות המסים, בלחיצה על הכפתור "קישורים לדיווח ותשלום". להלן הקישור:

https://secapp.taxes.gov.il/srsherutatzmi/#/UsefulApplications 

בסמוך להגשת הבקשה הגורם המוסמך ישלח למבקש הודעה המאשרת את קבלת הבקשה, ותכלול את מספר הבקשה כפי שנקלטה במערכת הממוחשבת. מספר זה ילווה את הבקשה עד לסיום התהליך.

• בקשה שתוגש ללא מילוי כל הפרטים והמסמכים הרלוונטיים, תידחה על הסף.

• תושב חוץ המגיש בקשה, ככל ואין לו תיק ברשות המסים עליו להגיש בקשה לקבלת

מספר במערכת לרישום תושב חוץ בקישורים הבאים : אינטרנט (מיצגים/מייצגים לא מקושרים):

https://secapp.taxes.gov.il/mm-Hosafat-Yeshut 

מייצגים מקושרים יכולים לפנות גם באמצעות הפורטל:

https://shaam.taxes.gov.il/mm-Hosafat-Yeshut 

3.1. הגשת בקשה לנאמנות

3.1.1. הגשת בקשה לנאמנות רשומה במרשמי שע"מ

בהתאם לאמור בסעיף 3 לעיל, אם הנאמנות רשומה (קיים מספר תיק ברשות המסים) יש לציין את מספר הנאמנות הרשומה כמגישת הבקשה. חסינות פלילית תיבחן רק למגיש הבקשה. במידה שהבקשה כוללת גם שותפים נוספים כגון יוצר, נהנה, נאמן וכו ', יש לכלול אותם כשותפים להגשת הבקשה ולציינם בנספח ב' לנוהל .

3.1.2. הגשת בקשה לנאמנות שאינה רשומה במרשמי שע"מ

בהתאם לאמור בסעיף 3 לעיל, אם הנאמנות אינה רשומה (לא קיים תיק ברשות המסים) ניתן להגיש בקשה על ידי מספר מזוהה אחר שהינו: הנאמן, היוצר, הנהנה וכו'. בהגשת הבקשה יש לצרף את הטפסים הרלוונטיים בהתאם להוראת ביצוע "הוראת ביצוע מס הכנסה מס' 1/2010- שומה, מקצועית , משפטית, שירות לקוחות הנדון: דיווחים בנושא נאמנויות, קליטה וטיפול במשרדי השומה. ", ותוספת מספר 1 להוראת ביצוע 1/2010

4. הטיפול בבקשה

4.1. שלב א – הגשת בקשה ע"י המבקש המבקש יגיש בקשה 

באמצעות טופס מקוון באזור האישי שבאתר רשות המיסים.

4.2. שלב ב – בדיקת שלמות פרטי הבקשה 

הגורם המוסמך יוודא שהבקשה הוגשה במלואה כנדרש, לרבות כלל הפרטים והמסמכים כמפורט בנספח ב' לנוהל. בקשות שהוגשו כשורה, יועברו ע"י הגורם המוסמך באמצעות המערכת הממוחשבת להמשך טיפול מחלקת גילוי הון לא מדווח, לצורך קביעת אופן הטיפול בבקשה (מסלול רגיל/מסלול ירוק- דוחות מתקנים/סוג תיק 95).

4.3. שלב ג – קביעת אופן הטיפול בבקשה 

עובדי מחלקת גילוי הון לא מדווח בחטיבה המקצועית ינתבו את הבקשות שהועברו אליהם במערכת, ויחליטו בהתאם לקריטריונים בסעיף 1 לעיל על אופן הטיפול בבקשה- מסלול רגיל או מסלול ירוק- דוחות מתקנים/סוג תיק .95 ההחלטה בדבר מסלול הטיפול בבקשה תועבר לגורם המוסמך באמצעות בחירת המסלול הרלוונטי באפשרות "עדכון מסלול טיפול " במערכת הממוחשבת.

4.4. שלב ד – אישור/דחיית הבקשה 

הגורם המוסמך יבדוק האם הבקשה עומדת בתנאי הנוהל. עם סיום הבדיקה, יונפק למבקש מכתב אישור או דחייה של הבקשה. 

אושרה הבקשה, הגורם המוסמך יעביר את תיק הבקשה על מסמכיו למשרד השומה הרלוונטי .

4.4.1. אישור הבקשה:

מכתב האישור יפנה את המבקש למשרד השומה הרלוונטי, לצורך המשך טיפול בהתאם למסלול שנקבע בשלב ג (מסלול רגיל/מסלול ירוק) ויכלול בין היתר את הפרטים הבאים:

א. בקשות המטופלות במסלול הרגיל– יצוין במכתב האישור כי בקשתו של המבקש עומדת בהוראות הנוהל ולא ינקטו כנגדו הליכים פליליים בכפוף לתשלום המס (קרן המס, ריבית, הצמדה, עיצומים כספיים וקנסות אזרחיים), כפי שייקבע פקיד השומה בהסכם (כמפורט להלן), ובמועד שיקבע פקיד השומה.

ב. בקשות המטופלות במסלול הירוק – יצוין במכתב כי בקשתו של המבקש עומדת בהוראות הנוהל ולא ינקטו כנגדו הליכים פליליים בכפוף להגשת דוחות מתקנים / פתיחת תיק והגשת דוחות לראשונה לפקיד השומה , תוך 90 ימים מיום קבלת מכתב האישור, ותשלום המס תוך 15 ימים מיום מסירת הודעת התשלום.

ג. בקשות שסווגו כסוג תיק 95 (תיק לצורך תשלום מס על שכ"ד לפי סעיף 122 לפקודה)– נוסח מכתב האישור יהיה בדומה למכתב המטופל במסלול הירוק (ראה סעיף ב' לעיל) אך יחד עם זאת, יצוין במכתב כי ככל והמבקש אינו חייב בהגשת דוחות לפי סעיף 131 לפקודה, הוא רשאי להגיש בקשה לפתיחת תיק לצורך דיווח ותשלום מס על הכנסה מהשכרת דירות למגורים באמצעות המערכת המקוונת.

להלן קישורים למערכת המקוונת:

מייצגים (מערכת שע"מ):

https://shaam.taxes.gov.il/sr-request-open-employee-file

מייצגים לא מקושרים ואזרחים (אינטרנט):

https://secapp.taxes.gov.il/mm-Hosafat-Yeshut

דיווח ותשלום המס כאמור יתבצע תוך 90 ימים מיום קבלת מכתב האישור.

במקביל להוצאת האישור למבקש, יעביר הגורם המוסמך את הבקשה על כלל נספחיה לפקיד שומה או סגנו באמצעות המערכת הממוחשבת, לצורך המשך טיפול והסדרת חבות המס.

העברת תיק הבקשה על מסמכיו למשרד השומה הרלוונטי להמשך טיפול והסדרת חבות המס, תעשה בהתאם לאמור להלן:

א. אם קיים למבקש תיק, יפנה הגורם המוסמך את הבקשה למשרד השומה בו מתנהל התיק של המבקש.

ב. במידה ו לא קיים למבקש תיק , הגורם המוסמך יפנה את הבקשה למשרד הרל וונטי, בהתאם למקום העסק או מקום המגורים של המבקש.

ככל שבקשה לגילוי מרצון כוללת מספר שותפים שהוקצו להמשך טיפול במשרדי שומה שונים, ניתן לראות את רשימת השותפים לבקשה ומיהו המשרד והעובד המטפל במערכת הממוחשבת ברשימת העבודה של משרד השומה במערכת הממוחשבת .

יחד עם זאת, "טיפול וצפייה" יתאפשרו רק במשרד אליו שוייך השותף.

מומלץ לשתף פעולה בין המשרדים לצורך אחידות הטיפול.

4.4.2. דחיית הבקשה:

במקרה של דחיית הבקשה, יצוין במכתב כי בקשתו של המבקש נדחתה. החלטת הדחיה תהיה מנומקת, למעט אם החלטת הדחיה היא בשל אי עמידה בסעיפים 3 עד 6 לנוהל.

4.5. שלב ה – המשך טיפול משרד השומה על פקיד השומה או סגנו לשלב את תיקי הגילוי מרצון בתכנית העבודה (שאילתא IRCZ) כתיקי מטה בקוד סיבה 99 (הקוד יעודכן באופן אוטומטי כאשר פקיד השומה יסמן את האפשרות "גילוי מרצון" בעת סימון התיק כתיק מטה), ולהקצות אותם למפקחים שיועדו לכך. כמו כן, יש להקצות את הבקשות לטיפול המפקח הרלוונטי, גם באמצעות המערכת הממוחשבת.

4.5.1. טיפול בבקשות במסלול רגיל

פקיד השומה והמבקש יחתמו על הסכם שומה ביחס להכנסות ו / או הנכסים בגינם ניתן הגילוי בבקשה, עד לא יאוחר מהתקופה המסתיימת תוך שנה ממועד אישור הבקשה לגילוי מרצון על ידי הגורם המוסמך.

הגורם המוסמך רשאי להאריך את התקופה על פי שיקול דעתו, והכל כמפורט בנוהל. באחריות המשרד האזרחי לפנות לבקשת ארכה לגורם המוסמך באמצעות מייל לכתובת: [email protected]

ככל שקיימת סבירות גבוהה להשלכות מס על המערכים השונים (מכס ומע"מ, מסמ"ק) על פקיד השומה להעביר את המידע לגורם המתאים להמשך טיפול. יובהר, כי בקשות לגילוי הון (נכסים או הכנסות) בסכומים העולים על סך של 10,000,000 ₪ובקשות לגילוי הון (נכסים או הכנסות) שמקורן בנכסים דיגיטליים, סך העולה על 5,000,000 ₪, יטופלו בהתייעצות עם מחלקת גילוי הון לא מדווח בחטיבה המקצועית, טרם חתימת הסכם השומה.

בעת שידור הסכם שומה בגין גילוי מרצון יש להוציא שומה חלקית על מרכיבי הגילוי בלבד ולפעול כמפורט להלן:

• יש לציין במפורש בטופס ההסכם כי ההסכם מהווה הסכם על שומה חלקית לפי סעיף 145א2 לפקודה. כמו כן, יש לציין בהסכם את הנושאים שנדונו בשומה החלקית.

• יש לציין בהסכם השומה כי הוא מתבסס על המידע וההצהרות שמסר בבקשה לגילוי מרצון ובמסגרת דיוני השומה, לרבות בכל הקשור למקור ההון, לרבות סיווג ההכנסות או ההוצאות.

• יש לשדר את ההסכם בסעיף שומה 00 עם שדה 154 קוד 2.

יצוין, כי בנסיבות מסוימות ניתן לקבוע שומות לפי סעיף 145(א)(2) לפקודה בכפוף להחלטת פקיד השומה.

בסיום הטיפול בבקשה על משרד השומה לעדכן סיום טיפול במערכת הממוחשבת ולמלא את כל הפרטים הנדרשים. פקיד השומה יצרף את ההסכם החתום, התרשומת, ואת כל הנתונים הנלווים במערכת הממוחשבת.

אפשרויות סיום טיפול במערכת הממוחשבת בהסכם שומה הינן :

מסלול רגיל- הסכם שומה שלב א

מסלול רגיל – הסכם שומה שלב ב

מסלול רגיל – שומות חלוטות (שומות 11)

לעניין זה "הנתונים הנלווים" – סכום ההכנסות שהועלמו/הושמטו, סכום ההון ופירוט חבות המס: קרן המס, ריבית, הצמדה וקנסות אזרחיים על -פי קביעתו של פקיד השומה, וכן, התייחסות האם הוסדר תשלום המס/שולם המס , לפי העניין.

ככל שלא הגיעו הצדדים להסכם שומה, יקבע משרד השומה לפי מיטב שפיטתו את המס שבו חייב המבקש ויחולו בשינויים המחויבים סעיפים 152-154 לפקודה. על משרד השומה לדווח במערכת הממוחשבת באמצעות סימון "שומות לפי מיטב שפיטה" (מתייחס לשומות 03 ושומות 09) ולצרף מסמך תרשומת, נימוקי שומה וניירות עבודה לחישוב המס.

בהתאם לסעיף 20 ולסעיף 28 לנוהל, במידה והמבקש לא שילם את המס על פי קביעת הגורם האזרחי, משרד השומה יעדכן את הגורם המוסמך באמצעות סימון "ביטול" במערכת הממוחשבת, על מנת שהאחרון ינפיק מכתב דחייה של הבקשה.

4.5.2. טיפול בבקשות במסלול ירוק

באחריות פקיד השומה למנות עובד חוליה מרכזית לטיפול בבקשות במסלול ירוק על מנת ליצור אחידות בטיפול בבקשות. עובד חוליה מרכזית יהיה אחראי על ניתוב שלב א' ותקצור דוחות /דוחות מתקנים במסלול הירוק.

בעת שידור דוחות/ דוחות מתקנים במסלול זה יש לשדר בשאילתא ISUM שדה 154 קוד 1.

לאחר השלמת שידור הדוחות/ דוחות מתקנים וניתוב שלב א', באחריות עובד החוליה המרכזית להעביר להמשך טיפול לרכז שהוקצה במשרד לטיפול בתיקי גילוי מרצון . רכז שהוקצה לטיפול בתיקי גילוי מרצון יבצע ניתוב שלב ב' וי עדכן סיום טיפול במערכת הממוחשבת.

יודגש, כי יש לנתב את כל הדוחות במסלול זה.

יובהר כי נספח ב' ו/או כל מסמך אחר אינו מהווה תחליף להגשת דוחות כאמור. פקיד השומה יבצע מעקב אחר בקשות המטופלות במסלול זה, יוודא את הגשת הדוחות המתקנים לכל שנה, יוודא שהכנסות נשוא הגילוי קיבלו ביטוי בדוחות כנדרש ויוודא כי שולם חוב המס.

בדוחות שהוגשו לראשונה, יוודא כי התיק נפתח בהתאם להכנסות המדווחות בגילוי מרצון.

במקרים בהם הדוחות /הדוחות המתקנים לא הוגשו על אף האמור, או שהוגשו ולא שולם המס ע"י המבקש, משרד השומה יעדכן את הגורם המוסמך באמצעות סימון "ביטול" במערכת הממוחשבת על מנת שהאחרון ינפיק מכתב דחייה של הבקשה.

ככלל, המסלול הירוק נועד למקרים בהם הוחלט ברמת מטה כי אין מקום לעריכת ביקורת ושומות. עם זאת, במקרים בהם מצא המפקח כי יש מקום לטיפול שומתי בתיק, יקבל את אישורו של פקיד השומה אשר יכניס את התיק לתכנית העבודה כתיק מטה בקוד סיבה 99 (הקוד יעודכן באופן אוטומטי כאמור בסעיף 4.5 לעיל).

פקיד השומה יידע את המבקש ואת מחלקת גילוי הון לא מדווח על החלטתו כאמור וגם יצרף מכתב החלטה בדבר "שינוי מסלול" במערכת הממוחשבת.

עם סיום הטיפול בבקשה במסלול זה, על משרד השומה לעדכן "סיום טיפול" במערכת הממוחשבת ולמלא את כל הפרטים הנדרשים , אפשרויות סיום טיפול הינן :

מסלול ירוק- דוחות/דוחות מתקנים

מסלול ירוק -שכ"ד פתיחת תיק 95

עדכון הפרטים הנדרשים לרבות ב בקשות שמקורן בהכנסות שכ"ד למגורים בישראל בשיעור מס 10% לגביהן לא הוגשו דוחות מתקנים, אלא נפתח סוג תיק 95 והכל בכפוף לכך שפקיד השומה ווידא כי סכום המס שולם בהתאם לדיווח הפונה במערכת המקוונת.

4.5.3 טיפול בנאמנות

בנוסף לאמור לעיל ככל והוגשה בקשה בנאמנות לא רשומה בהתאם לסעיף 3.1.2 לעיל, ולאחר שאושרה ע"י הגורם המוסמך כאמור בסעיף 4.4 לעיל, יעביר הגורם המוסמך למחלקת תפעול בחטיבת שירות לקוחות את המסמכים הנדרשים.

חטיבת שירות לקוחות תרשום את הנאמנות במרשמי שע"מ ותיידע את הגורם המוסמך. הגורם המוסמך יעביר את המשך הטיפול במערכת הממוחשבת.

5. דגשים בנוגע למיסוי ההכנסה החייבת בגילוי

5.1. במקרה בו פקיד השומה השתכנע שמקור ההון הלא מדווח הוא בהכנסה שהייתה מחוץ לבסיס המס בישראל, או בתקבול שאינו מהווה הכנסה, אין להטיל מס על סכום הקרן. לדוגמא: הון בלתי מדווח שמקורו בהורשה או מתנה, הון שמקורו בכספי פיצויים ששולמו לניצול שואה, לא יתחייבו במס.

5.2. בהסכמי שומה הכוללים הכנסה ו/או הון שמקורם בחשבונות פיננסיים או בנכסים דיגיטליים, יש לציין בגוף ההסכם (או בנספח לו), את מספר החשבון/חשבונות הבנק שהוסדרו ו/או הכתובות הציבוריות של הארנקים הדיגיטליים שהוסדרו, לפי העניין. בנוסף, יש לפרט את יתרות הנכסים הדיגיטליים לשנת המס האחרונה שכלולה בהסכם (כמות וסכום). ככל שנוצרה עלות חדשה לנכסים דיגיטליים במסגרת ההסכם (לדוג', עלות הנובעת מהמרת נכס דיגיטלי אחד לנכס דיגיטלי אחר), יש לציין את העלות החדשה כאמור בגין כל נכס דיגיטלי בנפרד.

5.3. הפסדים וזיכוי ממס זר

5.3.1. קיזוז הפסדים

א. בעת קביעת ההכנסה החייבת הנובעת מההכנסות לגביהן ניתן גילוי בהליך הגילוי מרצון, ניתן לקזז הפסדים שנוצרו במסגרת הגילוי כנגד הכנסות (לרבות רווח הון) שדווחו במסגרת הליך הגילוי מרצון בלבד ורק ביחס לשנות השומה אליהן מתייחס הגילוי מרצון.

ב. למען הסר ספק מובהר כי לא יותר להעביר הפסד מועבר שנוצר במסגרת הליך הגילוי מרצון, כנגד הכנסות שנוצרו בשנות השומה שלאחר הליך הגילוי מרצון. בנוסף, הפסד שנוצר מנכס שעליו ניתן גילוי במסגרת הליך הגילוי מרצון בשנות מס שלאחר שנות השומה אליהן מתייחס הגילוי, לא יותר בניכוי.

ג. לא יותרו בקיזוז הפסדים שעליהם הוצהר בדוחות שהוגשו קודם לבקשה לגילוי מרצון כנגד הכנסות או רווחים שעליהם הוצהר בגילוי מרצון.

ד. בכפוף להוראות סעיפים א- ג לעיל, קיזוז ההפסדים יעשה בהתאם להוראות סעיפים 28, 29 ו- 92 לפקודה.

5.3.2. זיכוי ממסי חוץ

א. בעת קביעת המס המגיע הנובע מההכנסות לגביהן ניתן גילוי בהליך הגילוי מרצון, ניתן לזכות מיסי חוץ כנגד מיסי ישראל החלים על ההכנסות שדווחו במסגרת הליך הגילוי מרצון בלבד ורק ביחס לשנות השומה אליהן מתייחס הגילוי מרצון, בכפוף להוראות סעיפים 199-210 לפקודה והוראות האמנה למניעת כפל מס, ככל שהיא רלוונטית.

ב. למען הסר ספק, מובהר כי על עודף זיכוי ממסי חוץ שייוצר בשל הדיווח על הכנסות חוץ בהליך הגילוי מרצון, לא יחולו הוראות סעיפים 205א(א) ו- (ב) לפקודה ביחס למיסי ישראל שנוצרו בשנות השומה שלאחר הליך הגילוי מרצון.

ג. לא יותרו בזיכוי מסי חוץ שנוצרו בדוחות שהוגשו קודם לבקשה לגילוי מרצון כנגד מסי ישראל החלים על הכנסות או רווחים שעליהם הוצהר בגילוי מרצון.

ד. בכפוף להוראות סעיפים א- ג לעיל, הזיכוי ממיסי חוץ יעשה בהתאם להוראות חלק י', פרק שלישי, סימן ב, בפקודת מס הכנסה.

5.3.3. כללי המרת הכנסות חוץ

הכנסות חוץ שנכללו בגילוי יתורגמו לשקלים חדשים בהתאם לכללי ההמרה מכוח סעיף 240א לפקודה.

5.4. ניכוי הוצאות וניכוי מס תשומות בגין שכר הטרחה 

היבטי מס הכנסה 

מחצית מהוצאות שכר הטרחה בלבד בשל ייצוג בהליך גילוי מרצון יותרו בניכוי. תחילה כנגד הכנסות פיננסיות (לרבות רווח הון) שדווחו במסגרת הליך הגילוי מרצון והיתרה, כנגד שאר ההכנסות שדווחו בהליך הגילוי מרצון. 

היה ונותרה יתרה של הוצאות שכר טרחה, היא תותר בניכוי כנגד הכנסות הנישום בשנה בה שולמה בלבד ולא תקוזז כהפסד מועבר בשנות המס העוקבות לשנת התשלום. 

היבטי מע"מ 

מס התשומות המותר בניכוי יהיה בשיעור של 50% מגובה שכר הטרחה.

יודגש, כי הניכוי האמור מותר בכפוף להוראות סעיף 38 ו – 41 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו – 1975 דהיינו, ככל ויש בידי העוסק חשבונית מס שהוצאה לו כדין ומס התשומות שימש בעסקאות חייבות במס.

6. מעקב פיקוח ובקרה 

באחריות פקיד השומה לנהל מעקב ובקרה אחר הטיפול בבקשות לגילוי מרצון. ניתן לערוך מעקב ובקרה יעילים באמצעות המידע הניהולי והסטטיסטיקות המופיעות במערכת הממוחשבת. 

השעות המוקצבות לתיק גילוי מרצון הן 20 שעות לפי שיטת שכר העידוד הנוכחית .

נספח א'

עבירות על פי החוקים המ נויים להלן:

1. פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961.

2. חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963.

3. חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975.

4. חוק מס קנייה (טובין ושירותים), תשי"ב -1952.

5. פקודת המכס (נוסח חדש).

6. חוק לצמצום השימוש במזומן, תשע"ח – 2018

7. חוק הבלו על הדלק, תשי"ח – 1958

8. חוק מס רכוש וקרן פיצויים, תשכ"א-1961

9. פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], תשל"ט- 1979

10. פק' הטבק [נוסח חדש],

11. פקודת המשקאות המשכרים [ייצור ומכירה] [נוסח חדש] 

12. פקודת הכהילים המפוגלים [נוסח חדש].

13. חוק איסור הלבנת הון, תש"ס- 2000 כשעבירת המקור הינה עבירה עפ"י אחד מהחוקים המפורטים בסעיפים 1-12 לנספח זה.

14. כל הוראה לעניין מס בחוק או על -פיו, המתייחסת לאחד או יותר מן החיקוקים המנויים בפסקאות 1 עד 12 לעיל.

נספח ב'

שם המבקש/ת:________________________

1. מס' זהות / ח.פ:________________________.

2. פירוט העובדות נשוא בקשה: ____________________________________________

מקור הכנסה/ שנות מס
סה"כ לשנת המס/תקופת דיווח
חבות קרן המס בבקשה

3. סכום ההון המדווח במסגרת הבקשה ליום הגשתה.

4. סכום העבירה המצטבר (הכנסות, הוצאות שנדרשו שלא כדין וכיו"ב)

5. האם מקור הנכסים וההכנסות שבגילוי הינו בנכסים פיננסיים המוחזקים במוסדות פיננסיים מחוץ לישראל והיתרה הכוללת שלהם ליום 31.12.2014 נמוכה מסך של 4,000,000 ₪: ❑ כן ❑ לא 

יש לצרף דפי חשבון בנק, הכוללים יתרות ותנועות לכל שנה בתקופת הגילוי.

6. בהמשך לסעיף 5 לעיל, האם היו הפקדות/העברות כספים חדשים לחשבונות במוסדות הפיננסיים במהלך 10 השנים שקדמו למועד הבקשה :❑ כן ❑ לא 

7. האם מקור ההכנסות שבגילוי הינו בהכנסות שכ"ד למגורים בישראל ו/או בחו"ל, בסכום שאינו עולה על סך של 250,000 ₪ בשנה: ❑ כן ❑ לא. 

יש לצרף הסכמי שכירות. 

8. מקור ההכנסות שבגילוי הוא בנכסים דיגיטליים בסכום שאינו עולה על סך של 500,000 ₪ לכל תקופת הגילוי, וגם שווים ההוגן של כלל הנכסים הדיגיטליים ברשותי ליום 31/12/2024 אינו עולה על סך של 1,500,000 ₪: ❑ כן ❑ לא. יש לצרף נייר עבודה לחישוב הרווח ואסמכתאות לשווי כלל הנכסים הדיגיטליים. 

9. מערך המס בו עוסקת הבקשה לגילוי מרצון הוא: מס הכנסה/ מע"מ/ מיסוי מקרקעין/ מכס/מס קניה. 

10. האם הוגשה בעבר בקשה לגילוי מרצון:❑ כן ❑ לא (אם כן, יש לצרף את הבקשה הקודמת). 

11. האם יש שותפים הקשורים לבקשה לבעלות או להפקת ההון או ההכנסות המדווחות במסגרת נוהל זה? ❑ כן ❑ לא. במידה וכן, נא פרט את פרטי השותפים. 

12. האם עיסוקו של מגיש הבקשה הוא יהלומן: ❑כן ❑ לא 

13. יש לסמן ולמלא בהתאם אחת משלוש האפשרויות הבאות:

❑ אני מצהיר כי יש לי תיק ברשות המסים המתנהל בפקיד שומה .
❑ אני מצהיר כי היה לי בעבר תיק מסוג שהתנהל בפקיד שומה________.
❑ אני מצהיר כי אין לי ולא היה לי תיק ברשות המסים ולפי מקום מגוריי אני שייך לתחום השיפוט של פקיד שומה ________. 

14. הנני מצהיר כי קראתי והבנתי את נוהל הגילוי מרצון ואני מתחייב לפעול לפיו (הנוהל ונספחיו צורפו לתצהיר זה ונחתמו על ידי כאישור להצגתם בפני).

15. הנני מצהיר כי הכספים האמורים אינם נובעים מהכנסות שמקורן בפעילות בלתי חוקית או מביצוע עבירות הלבנת הון (למעט עבירת הלבנת הון המפורטת בנספח א' לנוהל גילוי מרצון). 

16. הנני מצהיר כי הפרטים או המסמכים שהוגשו או יוגשו על ידי או מטעמי במסגרת ההליך לגילוי מרצון מלאים ונכונים. 

17. ידוע לי כי במקרה של אי הצהרת אמת או מסירת פרטים או מסמכים באופן שאינו מלא או נכון, רשות המיסים תוכל לעשות שימוש במידע שמסרתי במסגרת כל הליך אזרחי או פלילי. 

18. ידוע לי כי המוצהר והאמור על ידי בסעיפים 1316 לעיל, יחול גם לגבי כל מידע נוסף או הסכם שיימסר או ייחתם מול הגורם האזרחי או הגורם המוסמך במסגרת הליך הגילוי מרצון.

שם המבקש: _________ ת.ז. המבקש: ___________ חתימת המבקש:_____________  תאריך חתימה:________

אימות חתימה

אני החתום מטה _________________________ מאשר בזה כי הופיע בפניי מבקש בקשת 


                                                  שם מלא                                   מספר רישיון 


הגילוי מרצון מר / גב' ____________ שזיהיתיו לפי תעודת זהות ____________ ואישר בפני את הכתוב בטופס זה._________________________

חתימה וחותמת של מאשר החתימה

19. הבקשות לגילוי מרצון תוגשנה לגורם המוסמך אך ורק באמצעות טופס מקוון. ניתן להגיש בקשה לגילוי מרצון על ידי הנישום או על ידי המייצג. הטופס מונגש באזור האישי שבאתר רשות המסים, בלחיצה על הכפתור "קישורים לדיווח ותשלום". להלן הקישור:

https://secapp.taxes.gov.il/srsherutatzmi/#/UsefulApplications

נספח ג'

לכבוד

רשות המיסים בישראל

הנדון:  ייפוי כוח בבקשה לגילוי מרצון


אני הח"מ______________, ת.ז/. ח.פ._____________________,

מ.ס. רישיון_____________________, להיות בא כוחי ולפעול בשמי, להגיש או לקבל בשמי כל מסמך
או מידע, לייצג אותי, לרבות הגעה להסכמות בשמי עם כל יחידה ברשות המיסים, בכל דבר ועניין
הקשור לגילוי מרצון המוגש בשמי.

שם ושם משפחה _____________ (בחברה יש לציין מורשה חתימה)

תאריך _______________________חתימה _______________________